صفر تا صد آشنایی با انواع گیربکس اتوماتیک

صفر تا صد آشنایی با انواع گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک یکی از مهم‌ترین اجزای خودرو است که وظیفه انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ ها را بر عهده دارد. در گذشته، رانندگان برای تعویض دنده باید به صورت دستی عمل می‌کردند اما با پیشرفت تکنولوژی، گیربکس‌های اتوماتیک به طور گسترده در خودروها مورد استفاده قرار گرفتند. در این مقاله صفر تا صد آشنایی با انواع گیربکس اتوماتیک ، کارشناسان مجموعه تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک در رشت به بررسی انواع مختلف گیربکس اتوماتیک، نحوه عملکرد آن‌ ها و مزایا و معایب هر یک خواهند پرداخت.

انواع گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک، یکی از مهم‌ترین اجزای خودرو محسوب می‌شود که وظیفه انتقال قدرت از موتور به چرخ‌ ها را بر عهده دارد. برخلاف گیربکس‌ های دستی که نیاز به تعویض دنده توسط راننده دارند، گیربکس‌ های اتوماتیک به صورت خودکار نسبت دنده‌ ها را تغییر می‌ دهند تا رانندگی نرم‌تر و راحت‌ تری را فراهم کنند. گیربکس‌ های اتوماتیک به طور کلی به چند دسته تقسیم می‌شوند که هر کدام دارای ویژگی‌ها و کاربردهای خاص خود هستند:

  • گیربکس هیدرولیک (Hydraulic Automatic Transmission): این نوع گیربکس از قدیمی‌ترین انواع گیربکس اتوماتیک است و بر اساس فشار روغن برای تعویض دنده عمل می‌کند.
  • گیربکس CVT (Continuously Variable Transmission): در این نوع گیربکس، دنده‌ها به صورت پیوسته تغییر می‌کنند و محدودیتی برای تعداد دنده‌ها وجود ندارد.
  • گیربکس دو کلاچه (Dual-Clutch Transmission): این نوع گیربکس دارای دو کلاچ جداگانه است که به صورت همزمان عمل می‌کنند و تعویض دنده را بسیار سریع و نرم انجام می‌دهند.
  • گیربکس AMT (Automated Manual Transmission): این نوع گیربکس در واقع یک گیربکس دستی است که به صورت اتوماتیک دنده‌ها را تعویض می‌کند.

در ادامه مقاله کارشناسان مجموعه تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک در رشت به طور کامل به بررسی نحوه عملکرد هر یک از انواع گیربکس اتوماتیک خواهند پرداخت .

نحوه کار گیربکس هیدرولیک

گیربکس هیدرولیک از سیال هیدرولیک (روغن مخصوص گیربکس) برای انتقال قدرت و تعویض دنده‌ها استفاده می‌کند. این سیستم شامل اجزای مختلفی مانند پمپ روغن، مبدل گشتاور، کلاچ‌ها و مجموعه چرخ‌دنده‌ها است.

  • پمپ روغن: پمپ روغن، روغن هیدرولیک را با فشار به داخل سیستم پمپاژ می‌کند.
  • مبدل گشتاور: این قطعه، گشتاور موتور را به گشتاور مورد نیاز برای چرخاندن چرخ‌ها تبدیل می‌کند و امکان حرکت خودرو را بدون نیاز به کلاچ فراهم می‌کند.
  • کلاچ‌ها: کلاچ‌ها، با استفاده از فشار روغن، دنده‌های مختلف را درگیر و آزاد می‌کنند.
  • مجموعه چرخ‌دنده‌ها: مجموعه چرخ‌دنده‌ها، نسبت دنده‌ها را تغییر می‌دهند و به خودرو اجازه می‌دهند تا با سرعت‌های مختلف حرکت کند.

نحوه عملکرد گیربکس CVT

گیربکس CVT از دو قرقره مخروطی شکل تشکیل شده است که توسط یک تسمه یا زنجیر به هم متصل هستند. این قرقره‌ها می‌توانند قطر خود را تغییر دهند و به این ترتیب، نسبت دنده‌ها به صورت پیوسته تغییر کند. با تغییر قطر قرقره‌ها، تسمه روی قرقره‌ها حرکت کرده و نسبت دنده‌ها به طور خودکار تنظیم می‌شود.

نحوه عملکرد گیربکس دو کلاچه

گیربکس دو کلاچه دارای دو کلاچ جداگانه است. هر کلاچ به یک مجموعه دنده متصل است. یک مجموعه دنده برای دنده‌های فرد (۱، ۳، ۵ و …) و مجموعه دیگر برای دنده‌های زوج (۲، ۴، ۶ و …) در نظر گرفته شده است.

هنگامی که شما در حال رانندگی هستید. یک کلاچ درگیر است و دنده مربوطه را به چرخ‌ها متصل می‌کند. در همین حال، کلاچ دیگر، دنده بعدی را آماده می‌کند. وقتی زمان تعویض دنده فرا می‌رسد. کلاچ اول آزاد شده و به طور همزمان کلاچ دوم درگیر می‌شود. این فرآیند به قدری سریع انجام می‌شود. که راننده تقریباً هیچ وقفه‌ای در انتقال قدرت احساس نمی‌کند.

مزایای گیربکس دوکلاچه (DCT)

  • تعویض دنده سریع و نرم: سرعت بسیار بالا در تعویض دنده‌ها یکی از بزرگترین مزایای گیربکس دوکلاچه، است. این سیستم در مقایسه با گیربکس‌های اتوماتیک سنتی (AT) که برای تعویض دنده‌ ها به زمان بیشتری نیاز دارند.عملکرد بسیار سریع‌تر و نرم‌تری دارد. این سرعت در تعویض دنده‌ها به رانندگان این امکان را می‌دهد. که شتاب‌گیری بهتر و بهینه‌تری داشته باشند. به‌ویژه در خودروهای اسپرت و پرفورمنس.
  • کارایی بهینه‌تر: گیربکس دوکلاچه در مقایسه با گیربکس‌های اتوماتیک سنتی و حتی برخی از گیربکس‌های دستی، می‌تواند گشتاور را با کارایی بالاتری انتقال دهد. این امر باعث بهبود عملکرد موتور و کاهش اتلاف انرژی می‌شود. که در نهایت به بهبود مصرف سوخت و افزایش شتاب‌گیری کمک می‌کند.
  • رانندگی روان و راحت: اگرچه گیربکس دوکلاچه شبیه به گیربکس‌ های دستی عمل می‌کند. اما بدون نیاز به دخالت راننده، فرآیند تعویض دنده‌ها به‌طور خودکار انجام می‌شود. این امر موجب می‌شود. که راننده از رانندگی روان و راحتی لذت ببرد، چرا که دیگر نیازی به فشار دادن پدال کلاچ یا تعویض دنده‌ها به‌صورت دستی نیست.
  • بهبود شتاب‌گیری و عملکرد: گیربکس دوکلاچه برای خودروهایی با موتورهای قوی و پرفورمنس طراحی شده است. این سیستم تعویض دنده‌ها را سریع‌تر و بدون هیچ‌گونه تأخیری انجام می‌دهد، که به‌ویژه در هنگام شتاب‌گیری‌های سریع و تغییرات ناگهانی سرعت بسیار مؤثر است.
  • صرفه‌جویی در مصرف سوخت: به دلیل انتقال سریع‌تر و مؤثرتر قدرت از موتور به چرخ‌ها، گیربکس‌های دوکلاچه معمولاً مصرف سوخت بهینه‌تری نسبت به گیربکس‌های اتوماتیک سنتی دارند. این سیستم به‌ویژه در شرایط رانندگی طولانی‌مدت یا در بزرگراه‌ها که نیاز به تغییرات دنده به‌صورت مداوم است، می‌تواند کمک شایانی به کاهش مصرف سوخت کند.

نحوه عملکرد گیربکس AMT

در گیربکس AMT، یک سیستم الکترونیکی (ECU) وظیفه کنترل تعویض دنده‌ها را بر عهده دارد. این سیستم با توجه به سرعت خودرو، میزان فشار پدال گاز و سایر پارامترها، بهترین زمان برای تعویض دنده را تعیین می‌کند. سپس، عملگرهای الکتریکی یا هیدرولیکی، کلاچ را رها کرده و دنده مورد نظر را درگیر می‌کنند.

نحوه عملکرد گیربکس اتوماتیک

گیربکس اتوماتیک، بخشی از سیستم انتقال قدرت در خودروها است که به صورت خودکار دنده‌ ها را تغییر می‌دهد. این نوع گیربکس‌ ها نسبت به گیربکس‌ های دستی، راحتی بیشتری را برای راننده فراهم می‌کنند و نیازی به تعویض دنده به صورت دستی ندارند. در این بخش به بررسی اجزای کلیدی و نحوه عملکرد گیربکس اتوماتیک می‌پردازیم. هر یک از انواع گیربکس اتوماتیک، مکانیزم عملکرد خاص خود را دارد. به طور کلی، در گیربکس‌های اتوماتیک، یک کامپیوتر مرکزی وظیفه کنترل تعویض دنده‌ها را بر عهده دارد. این کامپیوتر با توجه به سرعت خودرو، میزان فشار پدال گاز و سایر عوامل، بهترین دنده را انتخاب می‌کند.

انواع گیربکس اتوماتیک

مزایا و معایب انواع گیربکس اتوماتیک

در دنیای پرشتاب امروز، خودروها به بخشی جدایی‌ناپذیر از زندگی ما تبدیل شده‌اند. یکی از مهم‌ترین عوامل در انتخاب خودرو، نوع گیربکس آن است. گیربکس اتوماتیک، با حذف نیاز به تعویض دستی دنده، رانندگی را بسیار راحت‌تر کرده است. اما با تنوع زیاد انواع گیربکس‌های اتوماتیک، انتخاب مناسب برای هر راننده‌ای به یک دغدغه تبدیل شده است.

در این مقاله، کارشناسان مجموعه تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک در رشت قصد دارند به بررسی انواع مختلف گیربکس‌های اتوماتیک، از جمله مزایا و معایب هر یک، بپردازند. با شناخت دقیق ویژگی‌های هر نوع گیربکس، می‌توانید بهترین انتخاب را متناسب با نیازها و سبک رانندگی خود داشته باشید.

در ادامه مقاله صفر تا صد آشنایی با انواع گیربکس اتوماتیک به بررسی دقیق‌تر انواع مختلف گیربکس اتوماتیک، از جمله گیربکس‌های هیدرولیک، CVT، دو کلاچه و AMT خواهیم پرداخت و به این سوال مهم پاسخ خواهیم داد که کدام گیربکس برای شما مناسب‌تر است؟

  • گیربکس هیدرولیک: مزایای گیربکس هیدرولیک شامل سادگی ساختار و هزینه تعمیر پایین است. اما معایبی مانند مصرف سوخت بالا و تعویض دنده‌های کند نیز دارد.
  • گیربکس CVT: مزایای این نوع گیربکس شامل شتابگیری نرم و مصرف سوخت کمتر است. اما معایبی مانند احساس مصنوعی بودن شتابگیری و دوام کمتر در شرایط سخت نیز دارد.
  • گیربکس دو کلاچه: مزایای این نوع گیربکس شامل شتابگیری سریع و نرم، مصرف سوخت بهینه و عملکرد شبیه به گیربکس دستی است. اما معایبی مانند هزینه بالاتر و پیچیدگی ساختار نیز دارد.
  • گیربکس AMT: مزایای این نوع گیربکس شامل قیمت پایین و مصرف سوخت کم است. اما معایبی مانند تعویض دنده‌های کند و احساس لرزش در هنگام تعویض دنده نیز دارد.

کدام نوع گیربکس برای شما مناسب است؟

انتخاب نوع گیربکس به عوامل مختلفی مانند نوع رانندگی، بودجه، نوع خودرو و اولویت‌های شما بستگی دارد. اگر به دنبال راحتی و مصرف سوخت کمتر هستید، گیربکس CVT می‌تواند گزینه مناسبی باشد. اگر به دنبال شتابگیری سریع و عملکرد اسپرت هستید، گیربکس دو کلاچه انتخاب بهتری است. اگر بودجه شما محدود است، گیربکس AMT می‌تواند گزینه مناسبی باشد.

نکات مهم در مورد نگهداری از گیربکس اتوماتیک

در این مقاله ، کارشناسان مجموعه تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک در رشت قصد داریم به بررسی مهم‌ترین نکات برای نگهداری از گیربکس اتوماتیک بپردازیم. با رعایت این نکات، می‌توانید از بروز مشکلات جدی در گیربکس جلوگیری کرده و هزینه‌های تعمیر را کاهش دهید.

در ادامه به بررسی دقیق‌تر نکات مهم برای نگهداری از گیربکس اتوماتیک، از جمله اهمیت تعویض به موقع روغن، اجتناب از عادات رانندگی نادرست و تشخیص علائم خرابی گیربکس خواهیم پرداخت.

  • تعویض به موقع روغن: روغن گیربکس نقش بسیار مهمی در عملکرد صحیح آن دارد. بنابراین، تعویض به موقع روغن گیربکس ضروری است.
  • رانندگی ملایم: رانندگی تند و شتابگیری‌های ناگهانی باعث کاهش عمر گیربکس می‌شود.
  • استفاده از قطعات اصلی: در صورت نیاز به تعمیر، از قطعات اصلی استفاده کنید.
  • مراجعه به تعمیرگاه تخصصی: در صورت بروز هرگونه مشکل در گیربکس، به یک تعمیرگاه تخصصی مراجعه کنید.

نتیجه‌گیری

گیربکس اتوماتیک به طور قابل توجهی رانندگی را آسان‌تر و لذت‌بخش‌تر کرده است. با توجه به تنوع بالای انواع گیربکس‌ های اتوماتیک، انتخاب مناسب‌ ترین گزینه برای هر خودرو و راننده‌ای بسیار مهم است. با آشنایی با انواع مختلف گیربکس و ویژگی‌ های هر یک، می‌توانید بهترین تصمیم را برای خود اتخاذ کنید.

در مقالات بعدی به بررسی تخصصی‌تر هر یک از انواع گیربکس اتوماتیک و همچنین مشکلات رایج و راه‌های رفع آن‌ها خواهیم پرداخت.

آیا مایلید در مورد یکی از انواع خاص گیربکس اتوماتیک اطلاعات بیشتری کسب کنید؟

در صورت تمایل از طریق کامنت ما را مطلع کنید.

اگر سوالی در خصوص خدمات گیربکس دارید میتوانید از طریق راه های ارتباطی زیر با مجموعه تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک دنیای اتوماتیک در رشت در ارتباط باشید

تلفن : ۰۹۰۳۳۶۱۱۸۵۰

آدرس : رشت خیابان سعدی خط ماشین


این مطلب را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید

این مطالب را از دست ندهید

گیربکس در ماشین‌ های مسابقه‌ ای
شکستگی فلایویل در گیربکس اتوماتیک
علائم تمام شدن صفحه کلاچ در گیربکس اتوماتیک 
علت عقب رفتن خودر با گیربکس اتوماتیک در سربالایی
آموزش تعمیر گیربکس اتوماتیک
برند های معتبر گیربکس های خارجی
خرید گیربکس پراید
ویژگی‌ های گیربکس پیکان
اهمیت سرویس دوره ای گیربکس
تعمیر یا تعویض گیربکس اتوماتیک
گفتگوها
  1. کار تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک در رشت بسار حرفه ای .ماشینم رو به این تعمیرگاه سپردم و واقعا از نتیجه کار راضی هستم. کارشون خیلی تمیز و حرفه‌ای بود و ماشینم مثل روز اول شد

  2. کارشون حرف نداره! مشکل گیربکس ماشینم رو تو کمترین زمان ممکن برطرف کردن. خیلی راضی‌ام از مجموعه تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک در رشت .

دیدگاهتان را بنویسید