تفاوت های گیربکس AMT با DSG

تفاوت های گیربکس AMT با DSG
تفاوتهای اصلی بین گیربکس AMT(Automated Manual Transmission) و گیربکس DSG(Direct-Shift Gearbox) به نوع عملکرد، ساختار فنی، تجربه رانندگی، مزایا و معایب آنها مربوط میشود. این دو سیستم در ظاهر شبیه به هم به نظر میرسند. چون هر دو سیستمهای اتوماتیک برای تعویض دندهها هستند، اما تفاوتهای مهمی در نحوه عملکرد و ویژگیهای آنها وجود دارد. در ادامه مقاله تفاوت های گیربکس AMT با DSG ، کارشناسان مجموعه تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک در رشت به صورت جامعتر این تفاوتها را بررسی می کنند.
ساختار و عملکرد
گیربکسهای AMT و DSG هر دو از سیستمهای اتوماتیک برای تعویض دندهها استفاده میکنند، اما ساختار و عملکرد متفاوتی دارند. گیربکس AMT در واقع همان گیربکس دستی است .که بهطور خودکار کلاچ و دندهها را توسط سیستمهای الکترونیکی و موتوری کنترل میکند، به طوری که فرآیند تعویض دندهها معمولاً با تأخیر و نرمی کمتر نسبت به گیربکسهای اتوماتیک واقعی انجام میشود. در مقابل، گیربکس DSG از دو کلاچ مستقل برای دندههای فردی و جفتی استفاده میکند، که به گیربکس این امکان را میدهد که دنده بعدی را آماده نگه دارد و به محض نیاز به تعویض، این کار را سریع و بدون وقفه انجام دهد. این ساختار موجب میشود که تعویض دندهها در DSG بسیار سریع، نرم و بیوقفه باشد، بهویژه در شرایط شتابگیری. در AMT، کلاچ بهطور خودکار عمل میکند، اما در DSG به دلیل وجود دو کلاچ، فرآیند تعویض دندهها بهطور چشمگیری سریعتر و نرمتر است.
مقایسه مزایا و معایب گیربکسهای AMT و DSG
ابتدا مزایای گیربکس AMT و DSG را از نظر کارشناسان مجموعه تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک در رشت بررسی می کنیم.و در ادامه به کاربردهای آنها خواهیم پرداخت .
مزایای گیربکس AMT
- هزینه پایینتر: گیربکس AMT بهدلیل ساختار سادهتر، معمولاً در خودروهای اقتصادی و ارزانقیمت استفاده میشود و هزینه تولید و خرید کمتری دارد.
- صرفهجویی در مصرف سوخت: این سیستم معمولاً مصرف سوخت بهتری نسبت به گیربکسهای دستی و اتوماتیک معمولی دارد، زیرا تعویض دندهها بهصورت بهینه و بدون نیاز به سیستمهای پیچیده انجام میشود.
- سادگی در تعمیرات: از آنجا که AMT بهطور عمده بر پایه گیربکس دستی است، تعمیرات آن سادهتر و ارزانتر از گیربکسهای پیچیدهتری چون DSG است.
مزایای گیربکس DSG
- تعویض دنده سریع و نرم: گیربکس DSG یکی از سریعترین و نرمترین سیستمهای تعویض دنده است. زیرا از دو کلاچ مستقل استفاده میکند که به تعویض بیوقفه و بدون تأخیر دندهها کمک میکند.
- عملکرد بهتر در شتابگیری: بهدلیل تعویض سریع دندهها، گیربکس DSG در شتابگیریهای سریع و رانندگی پرشتاب عملکرد فوقالعادهای دارد. که این ویژگی برای خودروهای اسپرت و لوکس بسیار حائز اهمیت است.
- نرمی در رانندگی: تعویض دندهها بسیار نرم و پیوسته است و این موضوع موجب راحتی بیشتر در رانندگی، بهویژه در شرایط شهری یا ترافیکی میشود.
- مصرف سوخت بهینهتر: گیربکسهای DSG بهدلیل تعویض دندههای سریعتر و دقیقتر، معمولاً مصرف سوخت کمتری نسبت به AMT دارند.
همانطور که در بالا از مزایای گیربکسهای AMT و DSG گفتیم این دو گیربکس معایبی هم دارند که اکنون به بررسی معایب هرکدام می پردازیم پس با ماهمراه باشید.
معایب گیربکس AMT
- تعویض دنده کندتر و ناپیوسته: بزرگترین ضعف AMT این است که تعویض دندهها معمولاً کندتر و ناپیوسته است که میتواند حس ناخوشایندی هنگام شتابگیری یا در مسیرهای پرشیب ایجاد کند.
- احساس خشک بودن در تعویض دنده: برخلاف گیربکسهای اتوماتیک واقعی، AMT ممکن است. در هنگام تعویض دندهها احساس خشک بودن یا تأخیر ایجاد کند.
- رانندگی نامطمئن در ترافیک: در ترافیکهای سنگین، وقتی راننده نیاز به تغییر مکرر دندهها دارد. سیستم AMT میتواند بهدلیل کلاچگذاری خودکار، باعث کاهش راحتی در رانندگی شود.
معایب گیربکس DSG
- هزینه بالا: گیربکسهای DSG معمولاً گرانتر از گیربکسهای AMT هستند و هزینههای تعمیرات و نگهداری آنها نیز بهدلیل پیچیدگی بالاتر بیشتر است.
- پایین بودن طول عمر در شرایط خاص: گیربکسهای DSG در شرایط رانندگی شدید، مانند ترافیک سنگین، ممکن است به گرمای بیش از حد دچار شوند و این موضوع میتواند عمر مفید آنها را کاهش دهد.
- پیچیدگی بیشتر: گیربکس DSG بهدلیل استفاده از دو کلاچ و سیستمهای پیچیدهتر، تعمیرات آن میتواند چالشبرانگیز و پرهزینه باشد.
در نهایت، AMT گزینهای مناسب برای کسانی است که به دنبال صرفهجویی در هزینه و سادگی هستند، در حالی که DSG بیشتر برای کسانی که به عملکرد بالا، شتابگیری سریع و رانندگی نرمتر اهمیت میدهند، مناسب است. اما هزینه بالاتر و پیچیدگی بیشتر را نیز به همراه دارد.همچنین اگر نیاز به راهنمایی دارید. متخصصان مجموعه تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک در رشت میتوانند به شما در زمینه نگهداری و تعمیر این گیربکسها کمک کنند.تا عملکرد بهینهتری داشته باشید و از هزینههای بالای تعمیرات جلوگیری کنید
کاربردها های گیربکس AMT با DSG
گیربکسهای AMT و DSGدر انواع مختلف خودروها بهکار میروند و هر کدام ویژگیهای خاص خود را دارند. AMT بیشتر در خودروهای اقتصادی و ارزانقیمت استفاده میشود، مانند مدلهای برندهایی چون سوزوکی، تیوتا و رنو، که برای رانندگی در شهر و مسیرهای ترافیکی مناسب است و بهویژه برای کسانی که به دنبال کاهش هزینهها و تجربه رانندگی ساده هستند. طراحی شده است. در مقابل، DSG عمدتاً در خودروهای لوکس و اسپرت مانند برندهایی نظیر فولکسواگن، آئودی، پورشه و لامبورگینی استفاده میشود و بهطور ویژه برای رانندگانی که به شتابگیری سریع و تجربه رانندگی اسپرت علاقه دارند، طراحی شده است.
نتیجهگیری
اگر شما به دنبال یک گیربکس اقتصادی با هزینه پایینتر و عملکرد قابلقبول برای رانندگی شهری یا ترافیکهای سبک هستید. AMT گزینه خوبی است. این سیستم برای افرادی که از تجربه رانندگی بسیار سریع یا نرم انتظار ندارند، مناسب است. اما اگر شما به دنبال تجربهای اسپرت، سریع و نرم در تعویض دندهها هستید و مشکلی با هزینه بیشتر برای خرید و نگهداری گیربکس ندارید. DSG بهترین گزینه است.کارشناسان مجموعه تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک در رشت می گویند این گیربکس برای رانندگانی که از شتابگیری سریع و رانندگی اسپرت لذت میبرند، طراحی شده است.
برای کسب اطلاعات بیشتر میتوانید از طریق کامنت نظرات خود را با ما در میان بگذارید.
راه های ارتباطی با مجموعه ما
موبایل : ۰۹۰۳۳۶۱۱۸۵۰
آدرس : رشت خیابان سعدی خط ماشین تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک رشت
لوکیشن :
این مطالب را از دست ندهید
نکات مهم در خرید گیربکس اتوماتیک استوک
سلونوئید گیربکس چیست
اهمیت سرویس دوره ای گیربکس
گیربکس در ماشین های مسابقه ای
مکانیزم روانکاری گیربکس اتوماتیک
برند های معتبر گیربکس های خارجی
تعمیر و تعویض شفت خودرو
خرید گیربکس پراید
همه چیز درباره گیربکس خودرو های برقی
تیم فنی مجموعه تعمیرات تخصصی گیربکس اتوماتیک امیر در رشت بسیار حرفهای و با تجربه هستند. مشکل گیربکس خودروی من را در کمترین زمان ممکن و با بهترین کیفیت برطرف کردند. واقعا از تخصص و دانش آنها متعجب شدم.
خداروشکر که راضی بودد